Hvis der sker et brud på din vandforsyningsledning, har du som forbruger mulighed for at søge om refusion af det betalte vandafledningsbidrag.
Der kan refunderes vandafledningsbidrag på visse betingelser:
- Der ydes kun refusion af vand for ejendomme til boligformål.
- Der skal være tale om brud på en skjult vandinstallation.
- Vandaflæsning skal være foretaget og indberettet mindst 3 år tilbage.
- Der skal være foretaget foranstaltninger for at stoppe ledningsbruddet.
- Ledningsbruddet må ikke kunne tilregnes forbrugeren for forsætligt eller groft uagtsomt.
- Der ydes kun refusion for vandafledningsbidraget, hvis vandet ikke er ledt til kloakken
- Der ydes kun refusion af samme årsag én gang og kun for ét år. Beregningen sker fra det tidspunkt bruddet er konstateret og 1 år bagud.
- Hvis vandafledningsafgiften er betalt af lejere skal en eventuel refusion viderebetales til lejere
- Der skal fremsendes dokumentation fra vandforsyningen over de 3 foregående års vandforbrug.
- Der skal som minimum betales vandafledningsbidrag af et års forbrug svarende til gennemsnittet af de 3 foregående års forbrug. Hertil lægges en selvrisiko på 25 m3
Download blanket (pdf): Ansøgning om refusion efter brud på en skjult vandinstallation. Blanketten sendes til Ikast-Brande Spildevand, Europavej 2, 7430 Ikast eller info@ibspild.dk.
Vi træffer vores afgørelse på baggrund af Betalingsvedtægt for spildevandsanlæg for Ikast-Brande Spildevand.
Ved følgende tilfælde gives ikke refusion:
- Dit toilet løber eller din vandhane drypper.
- Du har haft en skjult rørskade, men vandet er løbet i kloakken, f.eks. i gulvafløbet.
- Du har ikke sikret dit hus for vinteren, så der er sket frostsprængning af dine vandrør.
- Du har en synlig rørskade.
- Du fylder vand i swimmingpools eller vandbassiner.
- Du vander have.
- Du har en utæt sikkerhedsventil på dit fjernvarmeanlæg.